- ·
,, 1. Żyrafa i hipopotam”- zabawa naśladowcza. Dziecko za pomocą gestów i ruchu
ciała naśladuje wygląd zwierząt.
· Żyrafa”- rozwiązanie
zagadki :
Żyrafa
Nikt mnie w zoo nie omija.
Przystanie, wzniesie w górę głowę
i woła: „Jaka długa szyja!”
Żyrafa jest najwyższym zwierzęciem na świecie. Ma bardzo chude i długie nogi oraz długą szyję. Długa szyja jest potrzebna do tego, aby mogła swobodnie zjadać na śniadanie liście, które są wysoko na drzewach.
2. W wolnej chwili posłuchajcie piosenki o żyrafie PIOSENKA O ŻYRAFIE
3. „Największe i najwyższe” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem obrazków lub figurek zwierząt egzotycznych z zachowanymi proporcjami wielkości.
Porównywanie wielkości i wysokości, stosowanie określeń: wyższy od…, większy od… Na dywanie leżą obrazki lub plastikowe zwierzęta: żyrafa, słoń, zebra, hipopotam, małpa, lew, pancernik, krokodyl itp. Dziecko ogląda i nazywa zwierzęta. Wybiera zwierzęta według polecenia rodzica, tj. największe, najwyższe, najgrubsze,najdłuższe, najmniejsze. Następnie rodzic ponownie gromadzi wszystkie zwierzęta, a dziecko wybiera jedno zwierzę i nazywa je. Rodzic kieruje do dziecka polecenie: Znajdź i postaw obok (połóż) zwierzę mniejsze od…, większe od…, grubsze od…, dłuższe od… (wybranego przez dziecko zwierzęcia).
Można tez ułożyć zwierzęta od najmniejszego do najwyższego.
·
4. „Hipopotam lubi błoto” – zabawa artykulacyjna z
wykorzystaniem wiersza W. Chotomskiej.
Hipopotam lubi błoto
– Hipopotam jest istotą,
która bardzo lubi błoto. –
Tak powiedział hipopotam
i od razu – chlup! – do błota.
Tygrys się po klatce miota:
– Hipopotam? Chlupopotam!
Chlupnął błotem naokoło
i zabłocił całe ZOO!
Spojrzał kojot na kojota:
– Hipopotam? Chlapopotam!
Chlapnął błotem na kojoty,
więc weźmiemy go w obroty!
Sarnim wzrokiem patrzy sarna:
– Co on zrobił? Rozpacz czarna!
Hipopotam? Chlupopotam!
Jak wyglądam? Jak sierota!
Co on zrobił z biednej sarny?
Mnie jest nie do twarzy w czarnym!
Struś ogonem trzęsie strusim:
– On zapłacić za to musi!
Hipopotam? Chlapobłotam!
Pióra mam na wagę złota,
moje pióra warte krocie,
a te pióra całe w błocie!
Ryczą lwice z wszystkich klatek:
– Dzieci mamy piegowate!
Hipopotam? Piegobłotam!
Dzieci mają piegi z błota.
Przez te swoje głupie psoty
zmienił lwiątka w oceloty!
Białe lamy w sukniach z lamy,
na sukienkach liczą plamy:
– Hipopotam? Plamobłotam!
To chuligan i niecnota!
Splamił lamom suknie z lamy
i jak teraz wyglądamy?
Płyną z oczu łzy żyrafie:
– Szyi umyć nie potrafię…
Hipopotam? Hipobłotam!
Mam na szyi pełno błota.
Ile mydła się zużyje
na tę strasznie brudną szyję.
Rozgniewały się kangury:
– On nam zniszczył garnitury!
Hipopotam? Hipopsotam!
Takie psoty to głupota!
Na ubraniach mamy plamy,
więc do sądu go podamy!
Siedzi w błocie hipopotam,
chlupopotam, chlapopotam,
chlapobłotam, chlupobłotam,
plamobłotam, piegobłotam,
hipobłotam, hipopsotam –
boi się wychylić z błota.
Wszyscy krzyczą, psioczą, płaczą,
w całym zoo wielki zamęt,
a on wzdycha sobie z cicha:
– Ciężko być hipopotamem!
Bardzo ciężko być istotą,
która lubi skakać w błoto…
Po wysłuchaniu wiersza rodzic prowadzi krótką rozmowę. Przykładowe
pytania:
– Co lubi hipopotam?
– Kogo zabłocił?
– Które zwierzęta pogniewały się na niego?
– Jak nazwały hipopotama?
Rodzic głośno wypowiada nazwy: chlupopotam, chlapopotam, chlapobłotam,
chlupobłotam, plamobłotam, piegobłotam, hipobłotam, hipopsotam, a dziecko powtarza.
5. Spacer przez dżunglę”-
zabawa ruchowa z woreczkami i szarfami- przeszkody ustawiane przez rodziców(
kamienie, liany) Podczas zabawy należy przeskoczyć, ominąć przeszkody.
6. Wytnijcie zwierzęta i uszeregujcie od najmniejszego do największego. Możecie też policzyć ile jest słoni, pand, koali,hipopotamów i zebr. Których zwierząt jest najwięcej, których jest najmniej, a których jest po tyle samo?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz