wtorek, 31 marca 2020

PTAKI I ICH DOMY


Witam serdecznie:)

Na dzień dobry proponuje łatwy taniec zespołu Spoko Loko, który na pewno dzieciom sie spodoba:)

https://www.youtube.com/watch?v=k7AsdUIXR4s i

„Ptaszki skaczące”- podskoki. Dzieci skaczą po całym pokoju, na sygnał przysiadają i zbierają ziarenka stukając w podłogę.
„Skłony w przysiadzie w przód”- dzieci naśladują picie wody przez ptaka.


1. Ptaki i ich domy.


Bociany najchętniej zajmują stare gniazda, zasiedlane przez wiele lat i pokoleń, w których naprawiają szkody powstałe po okresie zimowym. Budując nowe gniazdo, najchętniej korzystają z pomocy człowieka. Wybierają platformy zbite z desek, przymocowane na słupach energetycznych, koła od wozu umieszczone na wysokich drzewach lub dachach. Bociany znoszą chrust z całej okolicy. Do wyściełania gniazda używają słomy, korzonków i suchych traw, a nawet znalezionych szmat, papieru, folii i sznurków.

Jaskółki (dymówki) budują swoje gniazda z gliny i grudek błota, które sklejają śliną i usztywniają trawami         i słomą. Kształt tych gniazd przypomina otwartą od góry kulę wyściełaną piórami i roślinami. Jaskółki najczęściej gnieżdżą się wewnątrz stajni, stodół, korytarzy, pod mostami i przy rurach. W miastach budują swoje lepianki wewnątrz bram kamienic.


Skowronki budują gniazda na ziemi, pośród niskiej i zielonej roślinności, najczęściej z końskiego włosia i traw. Zwykle przylatują w pobliże gniazda, ale dochodzą do niego pieszo, by nie doprowadzić drapieżników.


Dzikie gęsi budują gniazda na ziemi z traw, mchu, puchu. Jaja wysiadywane są przez samicę, ale gąsior strzeże jej i gniazda.


Kukułki  nie zakładają gniazd ani nie wychowują piskląt. Zjadają owady, szczególnie owłosione gąsienice motyli, których często unikają inne ptaki.




GNIAZDO BOCIANA

Legenda o jaskółkach i cierniach Chrystusa — Twoje zwierzęta
GNIAZDO JASKÓŁEK




01.04.2016 r. - Międzynarodowy Dzień Ptaków - Straż Miejska Gliwice
GNIAZDO SKOWRONKA


Zdjęcie Łabędź, Młode, Gniazdo, Trzcina

GNIAZDO ŁABĘDZIA

3.„Ciekawostki o ptakach” – pogadanka.
Rodzic prosi o wyjaśnienie, czym się różnią ptaki od pozostałych zwierząt (kończyny przednie mają przekształcone w skrzydła, opływowe ciało jest pokryte piórami, większość z nich potrafi latać, nie mają zębów, zamiast pyska mają dziób, ich kości są lekkie, wypełnione powietrzem).

4. Zabawy paluszkowe

Puszka Pomysłów: Zabawy paluszkowe
Puszka Pomysłów: marca 2014



Co do języka angielskiego, to w dalszym ciągu powtarzamy słówka z poprzedniego tematu. (temat przewidziany  na 4 zajęcia). Propozycje kilku zabaw z Flashcards:

- Memory game - podwójne karty ułóżcie obrazkiem do dołu, zadanie polega na znalezieniu dwóch tych samych i powiedzeniu nazwy

- Zabawa ruchowa - włącz piosenkę o warzywach lub owocach, dziecko tańczy, zatrzymaj po chwili
i podnieś kartę dziecko musi odpowiedzieć co to jest What's this?

https://m.youtube.com/watch?v=lW5TXrKbsq4



Pozdrawiam:)










poniedziałek, 30 marca 2020

SKRZYDLACI PRZYJACIELE


Witam serdecznie:) 
W tym tygodniu troszeczkę o ptaszkach. Oto kilka propozycji zabaw:)

 1. Wstajemy rano, uśmiechamy się i wykonujemy:
- 10 sekund stoimy wyciągamy rączki najwyżej do góry, jak byśmy chcieli dotknąć sufitu,
- 10 sekund stoimy na prawej nodze, lewą trzymamy u góry zgiętą w kolanie
- 10 sekund stoimy na lewej nodze, prawą trzymamy u góry zgiętą w kolanie
- 10 sekund siedzimy pupą na podłodze z podniesionymi jednocześnie rękami i nogami
- 5 razy robimy koci grzbiet

 2. Przeczytanie i omówienie wiersza:


„Powrót bocianów”
Hanna Zdzitowiecka

Przyleciały z daleka
Krążyły nad łąką.
Zobaczyły je dzieci
gdy rankiem wzeszło słonko.
Zobaczyły je dzieci
Powitały radośnie:
-Witajcież nam, bociany,
Powiadajcie o wiośnie!
Przeleciały nad wioską,
kołowały powoli,
aż przysiadły na gnieździe,
na wysokiej topoli.
Przysiadły na topoli,
stare gniazdo poznały,
dzieciom na powitanie
o wiośnie zaklekotały.

Rozmowa na temat wiersza:
Jakie ptaki przyleciały z daleka? Gdzie było ich gniazdo? O czym klekotały dzieciom?

3. ”Powróciły ptaki”- praca z obrazkiem,
Rozpoznawanie i nazywanie niektórych ptaków powracających wiosną do Polski:
-bocian, kukułka, jaskółka, skowronek.
Gdzie te ptaki zimowały? Dlaczego wróciły wiosną do Polski? 

Windykacja Bocian Pożyczki oraz sprawa sądowa przeciwko Everest ...
                                                                 BOCIAN

Fot. Fotolia

KUKUŁKA 


Jaskółka dymówka - Baza Wiedzy / WIE



JASKÓŁKA

Skowronek zwyczajny – Wikipedia, wolna encyklopedia
SKOWRONEK



4. Praca plastyczna: „Kukiełkowy bocian” – praca przestrzenna z wykorzystaniem płatków kosmetycznych.



MIŁEGO DNIA:)

piątek, 27 marca 2020

Informacja


 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 
w Knurowie informuje, że ruszyły dyżury telefoniczne  pracowników PPP w dni robocze w godz. 8.00-13.00.
Każdy z Rodziców lub uczniów może porozmawiać bezpośrednio z pracownikiem Poradni pod nr : 32 235 14 76 , 505 691 029.

czwartek, 26 marca 2020

GRA W ZIELONE

Dzień dobry Wszystkim:)


Jako,że w piątki p. Beata prowadzi z dziećmi zajęcia, podrzucam więc jej propozycje na spędzenie wolnego dnia w domu.



1. ”Z czym kojarzy się wiosna?- swobodne wypowiedzi dzieci

Podpowiedzi: 
            - z kolorem zielonym

            - z rosnącą trawką
            - z pojawiającymi się listkami na drzewach
- z kwiatkami, które rosną
- ze śpiewem ptaków
- dłuższe dni i krótsze noce
- ze słoneczkiem
- robi się coraz cieplej
- przylatują ptaki z ciepłych krajów


2. „Gra w zielone”- zabawa  utrwalająca kolor zielony
Dzieci na jakiś czas zamieniły się w poszukiwaczy przedmiotów w kolorze zielonym
W miarę możliwości dzieci mogą ubrać się na zielono i przywdziać przebranie detektywa: czapeczka/kaszkiet i lupa.

3. „Co znalazłem?”- zabawa dydaktyczna

Spróbujcie razem pogrupować zgromadzone przedmioty wg kategorii (zabawki/ubrania/rośliny etc.)
Policzcie razem przedmioty z poszczególnych kategorii. Spróbujcie ustalić, których przedmiotów jest najwięcej, a których najmniej.


5. Zielona trawa”- zabawa ruchowa do piosenki

Zatańczcie razem do piosenki: 



6. Praca plastyczna „ Zielona Żabka”

Dzieci mogą pokolorować obrazek kolorem zielonym , lub według własnego pomysłu








W godzinach popołudniowych zapraszamy do obejrzenia bajki w formie kreskówki
 „ O Żabim królu”



język angielski

Pani Justyna ma dla dzieci propozycje zabaw z j. angielskiego.
 Tu jest filmik,który pokaże jak można wykonać Flashcards do zabawy i jak utrwalić słówka
.https://learnenglishkids.britishcouncil.org/flashcards/food-flashcards



Gra na spostrzegawczość -pokaż dziecku kartę bardzo szybko (gdy juz będzie znało słówk) następnie zapytaj :What's this? (łats dys?) , jeśli zgadnie następna, jeśli nie pokaż wolniej.

Czego brakuje - ułóż karty na dywanie/ stole, podłodze, powtórzcie wszystkie nazwy, a następnie poproś dziecko żeby zakryło oczy i zabierz jedna kartę, i zapytaj What's missing? (łats mising?) zadaniem dziecka jest odgadnięcie brakującego obrazka.

 Dla rodziców link z zasobami z j.angielskiego.
https://www.dlanauczyciela.pl/zasoby/nauka-zdalna-wychowanie-przedszkolne/wychowanie-przedszkolne/jezyk-angielski

CO Z TEGO WYROŚNIE?

Witam serdecznie, oto dzisiejsze zajęcia przyrodnicze:)

1. Omówienie z dziećmi warunków niezbędnych do wzrostu rośliny (światło, woda, powietrze, odpowiednie podłoże)

edukacja przyrodnicza - warunki życia roślin.jpg


2. Obejrzenie ilustracji przedstawiającej wzrost roślin.


               


Podsyłam krótki filmik edukacyjny na temat rozwoju roślin: 



3. Własna hodowla fasoli lub zielonej cebulki.
Potrzebne rzeczy: nasionka fasoli (ok. 3/4szt.) /mała cebula, słoik, gaza, gumka recepturka.
Wlewamy do słoika wodę i na gazie kładziemy fasolki/zielona cebulkę. Regularnie należy uzupełniać wodę. Inny ciekawszy sposób na wykonanie własnej hodowli fasolki: potrzebujemy nasionka fasoli, woreczek strunowy i trochę ziemi lub waty. W woreczku umieszczamy ziemie/watę i kładziemy nasionka. Następnie delikatnie podlewamy. Zamykamy woreczek strunowy i za pomocą taśmy mocujemy na oknie. Tu raczej nie trzeba podlewać, ale jeśli zajdzie taka potrzeba, to wystarczy delikatnie otworzyć woreczek i spryskać ziemię/ watę.

 Gdyby ktoś był chętny na hodowle czegoś innego, to polecam ten filmik:  29 sposobów na prostą hodowle roślin: https://www.youtube.com/watch?v=nt6uNIDZc5E


4. „Kwiatek rośnie, kwiatek więdnie” – zabawa naśladowcza. Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym         z tułowiem pochylonym do przodu i dłońmi opartymi o podłogę. Na hasło: Kwiatek rośnie – powoli prostuje tułów i wyciąga ręce jak najwyżej w górę. Na hasło: Kwiatek więdnie – powoli wraca do pozycji wyjściowej. Zabawę należy powtórzyć kilka razy.


„Łapiemy kolory”- zabawa orientacyjno- porządkowa. Dziecko maszeruje, swobodnie sobie chodzi, podskakuje po pokoju. Rodzic głośno podaje nazwę jakiegoś koloru np. Żółty. Wówczas dziecko musi odszukać podany kolor w pokoju i dotknąć przedmiotu w tym kolorze. Podajemy dziecku różne kolory, jeśli kolor się powtórzy dziecko musi odnaleźć inny przedmiot w tym kolorze.



POWODZENIA:)

środa, 25 marca 2020

INFORMACJA OD PANA DYREKTORA

Drodzy Rodzice!

Od dnia 25.03.2020 zajęcia w naszym zdalnym przedszkolu odbywają się zgodnie z podstawą wychowania przedszkolnego oraz w oparciu o plan tygodniowy.
Sposobami komunikowania się Rodziców i wychowanków przedszkola z nauczycielami są blogi poszczególnych grup, maile, telefony i komunikatory.
Dzieci w domach realizują zajęcia zaproponowane przez wychowawców i nauczycieli. Podczas tej zdalnej nauki dzieci 6-letnie będą korzystać z kart pracy i podręczników oraz innych propozycji wychowawcy, natomiast pozostali wychowankowie z propozycji zajęć i zabaw na blogach.
Wychowawcy proszą rodziców o założenie każdemu dziecku imiennej teczki, w której będziecie Państwo gromadzić karty pracy, prace plastyczne itp. Wytwory pracy dzieci posłużą nauczycielom do monitorowania ich postępów i umiejętności. Mile widziane są również zdjęcia z działań dzieci w domu, które możecie Państwo przysyłać do wychowawców za pomocą maili lub dostępnych komunikatorów.
W godzinach trwania zajęć wszyscy rodzice mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia  nauczycielem poprzez maile i telefony.
Rodzicu! Podczas pracy zdalnej ze swoim dzieckiem skorzystaj ze wskazówek, które dla Ciebie opracowaliśmy.
1.Codziennie sprawdzaj stronę internetową Zespołu Szkolno-Przedszkolnego oraz bloga grupy Twojego dziecka, by być na bieżąco z informacjami podawanymi przez dyrektora i wychowawcę.
2.Dobrze zaplanuj  dzień swojego dziecka - znajdź czas na realizację zajęć, ale również na odpoczynek i zabawę.
3.Rób przerwy - gdy Twoje dziecko poczuje zmęczenie, zrób mu krótką przerwę, pogimnastykujcie się wspólnie, zaczerpnijcie świeżego powietrza.
4.Bądź w kontakcie z nauczycielem swojego dziecka za pomocą dostępnych komunikatorów.
5.Pamiętaj! Nie jesteś sam, zawsze możesz skorzystać z pomocy wychowawcy, nauczyciela, pedagoga - w każdej sprawie!

Artur Mielczarek - dyrektor ZSP w Wilczy

wtorek, 24 marca 2020

W POSZUKIWANIU WIOSNY

Dzień dobry:) 
Przedstawiam  propozycje zajęć na dziś:

1. Wysłuchanie krótkiego opowiadania i omówienie jego treści. Przykładowe pytania do tekstu:
 - gdzie wybrały się dzieci?
- czego dziewczynki szukały w parku?
- jakie oznaki wiosny spotkały?

- po czym można poznać, że nadchodzi wiosna?


Opowiadanie H. Zdzitowieckiej „Szukamy wiosny”
- Joasiu! Joasiu! Chodź prędzej! – woła Terenia.
- Co się stało?
- Chodź, pokażę ci wiosnę!
Pobiegły do pobliskiego parku. Drzewa były jeszcze nagie i szare, w cieniu leżał brudny, topniejący śnieg, ale słońce świeciło jasno i sikorki świergotały wesoło.
- Gdzie jest wiosna? – spytała zdziwiona Joasia. – Przecież sikorki były tu przez całą zimę…
- Zobacz!
Z nagich gałązek zwieszały się wiotkie, delikatne bazie, z których sypał się złocisty pyłek.
- Kwitnie! – ucieszyła się Joasia. – To już naprawdę wiosna idzie. Poszukajmy jej jeszcze gdzie indziej.
Nagle Joasia przyklękła pod krzakami i pochyliła się nad czymś. Terenia podbiegła i teraz ona wykrzyknęła głośno:
- Jakie śliczne!
Z ziemi wyrastały mocne, jędrne, zielone listki, a spomiędzy nich mały, delikatny dzwoneczek złożony z trzech dłuższych i trzech krótszych płatków.
- Przebiśnieg! Pierwszy kwiatek wiosny!
- Przebiśnieg – powtórzyła Terenia. – Jaka to ładna nazwa. To tak, jakby on się przez śnieg przebijał do słońca.
- Bo tak jest. Wiesz. Tereniu, on wcale nie boi się zimna i naprawdę nieraz spod śniegu wyrasta.
- Szkoda, że w parku nie można zrywać kwiatów – martwiła się Terenia – Zerwałabym go i zaniosła do domu. Ale może przebiśniegi są też i w naszym lesie?
- Tych w lesie także zrywać nie wolno! – zawołała Joasia. – Bo przebiśniegów jest u nas coraz mniej i mogą zupełnie wyginąć.
- To musimy pilnować, żeby ich nikt nie zrywał – oświadczyła Terenia. – Powiemy o tym także innym dzieciom, żeby i one pilnowały przebiśniegów. Przecież to pierwsze kwiaty wiosny!

                                                   Znalezione obrazy dla zapytania: przebisnieg

2. Zabawa ruchowa ćwicząca pamięć - rodzic wydaje złożone polecenie, a dziecko odzwierciedla ruchem, np. skocz do przodu, klaśnij w dłonie. Klaśnij w dłonie dwa razy i mrugnij oczami. Dotknij nosa,dotknij kolan i obróć się.

3. Nauka piosenki "Przyszła do na Wiosna"
 Przyszła do nas wiosna, wiosenka
Zielona panienka, panienka
Przyszła o poranku w sasankowym wianku. Oj dana!
Słonko tak przygrzewa, przygrzewa,
Zielenieją drzewa, oj drzewa,
Zielenieją łąki, śpiewają skowronki. Oj dana!


Dzieci mogą śpiewać i pokazywać, tak jak dzieci w załączonym filmiku:)


3. Praca plastyczna "Suknia Pani Wiosny"
Dzieci mogą ozdobić suknie kawałkami kolorowego papieru (wydzieranka) albo wykleić kulkami
z bibuły lub według własnego pomysłu.

Życzę owocnej pracy!:))

Znalezione obrazy dla zapytania: Pani wiosna kolorowanka


NAUCZANIE ZDALNE

 Drodzy Rodzice!  Zgodnie z Rozporządzeniem MEN  zaczynamy zdalne nauczanie również 

w przedszkolu. Myślę, że będzie miało to następujący harmonogram: pracujemy zgodnie 

z  tematyką danego tygodnia. W tym tygodniu to WIOSNA. Na blogu będę zamieszczać krótkie propozycje zabaw różnego rodzaju. Będę prosiła również, o ile będziecie mieli Państwo chęć i czas, 

o wykonanie jakiegoś zadania. Jak nie zrobicie jakiejś pracy, to się nic nie stanie:) 

Bardzo proszę o śledzenie naszego bloga i o założenie dzieciom teczek, w których będziecie Państwo gromadzić prace i zadania. Miło mi będzie również jeżeli czasami odezwiecie się w komentarzach  na blogu:) 

Dziękuję i pozdrawiam serdecznie:))

środa, 18 marca 2020

ciekawe filmiki:)




LINKI DO FILMIKÓW WARTYCH OBEJRZENIA




zabawy:)



Witam serdecznie:) Przesyłam Państwu kilka propozycji zabaw do wykorzystania w domu ze swoimi pociechami. Wykorzystajmy ten wspólny czas  najlepiej jak potrafimy:).
Pozdrawiam i życzę duzo zdrowia!:)



Ulubione zabawy dzieci w przedszkolu
1.JEŻ
Ilość uczestników:minimum 2
Na środku siedzi lub stoi jedna osoba (jeż), pozostali dookoła.
Wszyscy uczestnicy mówią rymowankę:na dywanie siedzi jeż co on zrobi to my też, jeżu, jeżu co mamy zrobić?
Jeż pokazuje wymyślone przez siebie ćwiczenie, ruch. Wszyscy powtarzają za jeżem.
Wszyscy poza jeżem mówią: my lubimy bardzo jeża zobaczymy kogo wybierze.Jeż wskazuje swojego następcę. 
2.Kamyczek
Ilość uczestników:minimum 2
Na środku jedna osoba jest kamyczkiem(pozycja w kucki zakrywamy głowę rękami)
Wszyscy uczestnicy mówią rymowankę: na środku podwórka leży kamyczek, pod kamyczkiem dziurka, a w tej dziurce co?
Osoba - kamyczek naśladuje jak mówi wybrane zwierzę ( kot, pies, żaba itp). Pozostali muszą odgadnąć nazwę zwierzątka. Kto odgadnie zostaje kamyczkiem.
3. Pająk i muchy
Ilość uczestników:minimum 2
Jedna osoba (pająk) odwraca się ( jest w domu). Wtedy pozostali uczestnicy (muchy) mogą biegać. Gdy pająk się odwraca, muchy stają nieruchomo.Mucha, która się poruszy zostaje zabrana do domu pająka.Zabawa toczy się dalej. Wygrywa ostatnia mucha i zostaje pająkiem.
4.Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy
Ilość uczestników:minimum 2
Uczestnicy stoją na dwóch przeciwległych końcach sali, pokoju, ogródka
Cel zabawy: kto pierwszy dotknie Baba Jagę
Baba Jaga tyłem do pozostałych, mówi rymowankę:Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy.
W tym czasie gdy mówi uczestnicy biegną. Gdy skończy mówić, odwraca się, wtedy trzeba stać nieruchomo. Kto się poruszy wraca na swoje miejsce. Baba Jaga odwraca się i mówi rymowankę itd. Można umówić się w jaki sposób poruszamy się ( bieg, na czworakach, czołganie, tyłem, jak rak, podskoki na jednej, na dwóch nogach).
Masażyki
Idzie myszka 
Idzie myszka do braciszka.
( dziecko zwrócone do nas plecami, wykonujemy na jego plecach szybkie posuwiste ruchy opuszkami złączonych palców)
Tu zajrzała, tu wskoczyła,
(lekko drapiemy dziecko za jednym uchem, następnie za drugim)
a na koniec tam się skryła.
(wsuwamy palce za kołnierz)




Pizza
Najpierw sypiemy mąkę,
( dziecko leży na brzuchu, przebieramy po jego plecach opuszkami palców obu dłoni)
zgarniamy ją
( brzegami obu dłoni wykonujemy ruchy zgarniające)
lejemy oliwę
(rysujemy palcem linię falistą począwszy od karku aż do dolnej części pleców)
dodajemy szczyptę soli
(lekko je szczypiemy)
wyrabiamy ciasto
(z wyczuciem ugniatamy boki dziecka)
wałkujemy
(wodzimy dłońmi zwiniętymi w pięści)
wygładzamy placek
(gładzimy je)
i na wierzchu kładziemy:
pomidory
(delikatnie stukamy dłońmi zwiniętymi w miseczki)
krążki cebuli
(rysujemy kółka)
oliwki
(naciskamy palcem w kilku miejscach)
posypujemy serem
(szybko maskamy dziecko po plecach opuszkami palców obu dłoni)
i buch do pieca!
(Przykrywamy sobą dziecko na chwilę)
wyjmujemy i kroimy:
( kroimy plecy brzegiem dłoni)
dla mamusi, dla tatusia, dla babci….
a teraz polewamy keczupem i zjadamy
(kreślimy na plecach linię z pętelkami)
mniam, mniam, mniam.

Inne propozycje
Pieczenie babeczek z rodzicami
Posadzenie rośliny w doniczce( cebulka) lub fasolki. Obserwowaniu wzrostu i prowadzenie dziennika obserwacji
Wykonywanie doświadczeń wraz z rodzicem, np:
DOŚWIADCZENIE “Jak z chmury powstaje deszcz?”
Potrzebne materiały: czajnik z wodą, szklana miska, talerz i kostki lodu.
Instrukcja:
1. Ostrożnie wlewamy trochę gorącej wody do miski.
2. Miskę nakrywamy talerzem.
3. Na talerz wykładamy kostki lodu.
4. Obserwujemy wynik eksperymentu.
Udanych zabaw!